Restez au courant de Bionews

Unilever neemt De Vegetarische Slager over

Unilever breidt zijn assortiment van vegetarische hapjes uit en neemt de Vegetarische Slager over. Concreet neemt Unilever de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag over.Het bedrijf speelt hiermee niet alleen in op de stijgende vraag naar meer plantaardige voeding, maar zet ook een belangrijke stap bij de uitbreiding van zijn eigen vegetarische portfolio.

Een vaste waarde binnen de plantaardige voedingswereld

De Vegetarische Slager werd elf jaar geleden opgericht met het doel 'vlees' te verkopen waar geen dieren voor zijn geslacht. Jaap Korteweg, de 56-jarige oprichter van De Vegetarische Slager, werd vegetariër uit woede over de uitwassen van de vleesindustrie. De Vegetarische Slager groeide in de loop der jaren uit tot een vaste waarde binnen de plantaardige voedingswereld. Zijn bedrijf beschikt inmiddels over meer dan 4000 verkooppunten in 17 landen.

Grote ambities

Met de overname wil Jaap Korteweg plantaardig vlees de standaard maken en wereldwijd gaan. Het internationale netwerk van Unilever biedt hier heel wat opportuniteiten.
Unilever en De Vegetarische Slager werken al langer samen. Zo brachten ze in 2016 samen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda-en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt.

Her en der klinkt ook wat kritiek op de overname als zou De Vegetarische Slager zijn eigenheid opgeven. Jaap Korteweg ontkent dit. “Het gaat me eerder om de impact die het kan hebben, om vleesliefhebbers te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze vlees af en toe achterwege laten.”

De overname is hoogstwaarschijnlijk voor het einde van dit jaar afgerond. Financiële details worden niet bekendgemaakt.

 

Bron: Gondola - Biojournaal