Restez au courant de Bionews

Café Liégeois wordt Charles Liégeois

Het beroemde Belgische koffiemerk Café Liégeois verandert van naam. Vanaf 1 oktober gaat het merk dat in 1955 werd opgericht als Charles Liégeois door het leven.

"Deze merkverandering is het resultaat van een reflectieproces dat ongeveer tweeënhalf jaar geleden begon", zegt Christophe Deharre, marketingmanager bij Café Liégeois/Charles Liégeois. “Al enkele jaren werd Café Liégeois door professionals en consumenten meer beschouwd als een koffiedistributiebedrijf. We hebben echter ook een branderij en dat onderscheidt ons. Daarom hebben we op ons logo "branderij" vermeld. Charles Liégeois is de naam van de oprichter van dit familiebedrijf, dat nu door de derde generatie (Quentin Liégeois) wordt geleid. We wilden deze passie in de kijker zetten en tegelijkertijd terugkeren naar onze roots. Bovendien was de merknaam Café Liégeois soms verwarrend. Sommige consumenten denken dat wij in Luik gevestigd zijn, terwijl het bedrijf in Battice, in de buurt van Verviers, gesitueerd is. Anderen dachten dat ons merk verwees naar het gelijknamige dessert."

"Vlaanderen is een markt die we nog moeten veroveren"

De merkverandering zal geleidelijk aan plaatsvinden. In oktober start het bedrijf met een nationale radiocampagne van twee weken om "de consument aan de naam te laten wennen". De verpakking in januari en februari 2021 veranderd worden. “Vanuit een duurzame logica wilden we niet al onze oude verpakkingen in de vuilbak gooien. Daarom zullen we ze de komende weken in de winkels blijven verkopen", vertelt Christophe Deharre. "We zullen dus geleidelijk aan een sticker aanbrengen, zodat de consument het nieuwe logo kan ontdekken. Daarnaast zullen we ons assortiment verder ontwikkelen door bepaalde recepten en hoeveelheden aan te passen". Naast de familiale en authentieke verankering zal deze naamsverandering, volgens de initiatiefnemers, toelaten om nieuwe markten te veroveren. "We zijn relatief onbekend in Vlaanderen en de Franse consument verwart ons nog te vaak met aan het Luikse koffiedessert. De merkverandering moet ons in staat stellen ons verder te ontwikkelen.”

Bron: Gondola