Test-Aankoop leert consument seizoenen groente en fruit

Probeer als consument maar eens een duurzame voedingskeuze te maken zonder het overzicht te verliezen. Met welke criteria moet je rekening houden? Er zijn er heel wat: CO2-uitstoot, dierenwelzijn, voedselkilometers, minder verspilling, minder verpakking, eerlijke arbeid, pesticidengebruik, enz. “Op al deze criteria tegelijk goed scoren met één product, is haast onmogelijk”, weet Test-Aankoop. Omdat duurzaamheid een optelsom is van de keuzes die heel veel individuen maken, wil de consumentenorganisatie toch helpen kiezen. Daartoe verspreidt het een kalender die de consument vertrouwd maakt met de seizoenen van vele groente- en fruitsoorten.

 

Wereldwijd wordt een derde van het geproduceerde voedsel niet opgegeten, en dat terwijl 800 miljoen mensen honger lijden. Minister van Landbouw en Omgeving Joke Schauvliege maakte van de strijd tegen voedselverspilling één van de speerpunten van haar beleid: “De groente- en fruitkalender van Test-Aankoop kan de consument mee op weg zetten van een duurzaam en seizoensgebonden aankoopgedrag.”

 

Blijven consumeren zoals we dat nu doen, zet de planeet onhoudbaar onder druk. “Er moet dus iets veranderen”, concludeert Test-Aankoop, “en daarin heeft de consument een rol te vervullen.” Wat voeding betreft, kan dat volgens de organisatie op vele manieren: minder vlees eten, lokale en seizoengebonden producten kiezen, vegetarische alternatieven proberen, meer fruit en groenten eten en minder zout, suiker en vet, meer fairtradeproducten kopen voor al wat buiten Europa wordt geproduceerd, voedselverlies en -verspilling vermijden, voor minder verpakkingen kiezen, duurzame vis kopen, kleine producenten ondersteunen, enz.

 

Kortom, er is niet één juiste keuze, enkel een afweging van verschillende factoren. Eén product kan moeilijk goed scoren op alle duurzaamheidscriteria omdat ze zo uiteenlopend zijn. “Dat wil echter niet zeggen dat u evengoed niets kan doen”, zo benadrukt de consumentenorganisatie. Als hulpmiddel om mee het verschil te maken, presenteert Test-Aankoop een groente- en fruitkalender die het grote publiek opnieuw vertrouwd kan maken met de seizoenen. Wanneer zijn er aardappelen? In welke maanden van het jaar komen verse bloemkolen en boontjes van Vlaamse velden? En de champignons die we massaal aanschaffen in de eindejaarsperiode, vind je daar de rest van het jaar ook lokaal product van?

 

De groente- en fruitkalender kan een inspirerende leidraad zijn bij dagelijkse menukeuzes. En een geheugensteuntje om ons er aan te herinneren dat we best 300 gram groenten per dag eten, en twee à drie stuks fruit. Wij Belgen halen niet eens de helft van die aanbevolen hoeveelheid. “Belgische productie van groenten en fruit, in het juiste seizoen, heeft een kleinere impact op het milieu”, besluit Test-Aankoop. Bij de opmaak van de kalender maakte de organisatie een onderscheid tussen het ‘oorspronkelijke seizoen’ waarin er geteeld wordt in open lucht of in een koude serre. Met verlengd ‘seizoen’ bedoelt Test-Aankoop dat de serre verwarmd of de frigo intensief gekoeld moet worden om een kwaliteitsvol product te bekomen.

 

Door de introductie van belichte teelt in de glastuinbouw kunnen steeds meer groenten het jaar rond aangeboden worden omdat de productie niet langer stilvalt tijdens de donkere wintermaanden. De kalender geeft in die zin correct aan dat Belgische tomaten het jaar rond worden aangeboden, maar ziet het (beperkt volume) Belgische aardbeien over het hoofd dat je ook van januari tot maart op de kop kan tikken. Om maar te zeggen dat Test-Aankoop soms keuzes heeft moeten maken om de kalender overzichtelijk te houden. Met de boodschap ‘Vergeet ook de vergeten groenten niet’ zet de kalender bijzondere gewassen als aardpeer, boerenkool, groenlof, koolrabi, pastinaak en rammenas in de kijker.

 

​Bekijk hier de groente- & fruitkalender.

 

Bron: Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw (Vilt)