Restez au courant de Bionews

G-Star Raw maakt biologische, milieuvriendelijke denim

Slechts enkele jaren geleden lag het Nederlandse denim bedrijf G-Star Raw nog onder vuur bij Greenpeace. Activisten plakten in zeven landen posters op winkels van het bedrijf om ze aan te sporen zich bij de Greenpeace's Detox campagne te voegen. Deze daagt populaire kledingmerken uit om geen schadelijke chemicaliën te gebruiken. Na 10 maanden onder druk te zijn gezet, voegde G-Star zich in het begin van 2013 bij de campagne. Ze beloofden tegen 2020 alle schadelijke chemicaliën uit hun leveringsketen en producten te hebben verwijderd. Nu lanceert het bedrijf, zoals Rebecca Suhrawardi van Forbes noemt, "de meeste duurzame denim ooit". 

 

G-Star ontwikkelt nieuwe technologieën

G-Star gebruikt 100% biologisch katoen en een medewerker van G-Star zei hierover tegen Forbes "we gebruiken geen bestrijdingsmiddelen die niet-natuurlijk, synthetisch of chemisch zijn, die de bodem beschadigen, of waardoor de gewassen meer water nodig hebben." Volgens het bedrijf worden hun biologische gewassen gekweekt van niet genetisch gemodificeerde zaden, en de meerderheid van de gewassen wordt geïrrigeerd met regenwater.

Het bedrijf is de samenwerking aangegaan met Dystar en Artistic Milliners om een nieuwe indigo technologie te ontwikkelen die 70 procent minder chemicaliën en geen zouten bevat. De indigo wordt gecombineerd met een biologische vloeistof die de normaal gebruikte natriumdithioniet vervangt. 

De conventioneel gebruikte techniek voor het wassen van denim kan wel 7500 liter water verbruiken per spijkerbroek. Nu werkt G-Star echter samen met de LEED gecertificeerde denim fabriek Saitex in Vietnam om een nieuw proces te ontwikkelen. Hierdoor wordt 98 procent van het water dat wordt gebruikt om de spijkerbroeken te wassen gerecycled en hergebruikt. De overige twee procent water verdampt. 

 

Cradle to Cradle Gold

Een andere maatregel die het bedrijf heeft genomen is het vervangen van ritsen en klinknagels met milieuvriendelijke metalen knopen, zodat ieder kledingstuk voor 98 procent recyclebaar is. Voor de knopen werkt G-Star samen met YKK. Zij leveren knopen die tijdens het productieproces niet in een galvanisatiebad worden gelegd, waardoor zuren en giftige chemische stoffen niet hoeven te worden gebruikt. 

Voor hun kleding gebruikt G-Star daarnaast zoveel mogelijk gerecycled katoen. Vorig jaar december werd G-Star dan ook het eerste denim bedrijf dat een Cradle to Cradle Gold niveau certificering heeft ontvangen. Dit niveau is een combinatie van platinum voor de gezondheid van materialen en goud voor het hergebruik van materialen, hernieuwbare energie, koolstof management, waterverbruik en sociale eerlijkheid. 

De volgende industriële revolutie

Kledingmerken staan continue voor ecologische uitdagingen; van de afhankelijkheid van zware chemicaliën, het verven van kleding waarbij veel water wordt verbruikt, tot uitstootgassen die op stortplaatsen terecht komen. Een aantal bekende kledingmerken werken echter toe naar een grotere transparantie in hun leveringsketen, en volgen nieuwe economische bedrijfsmodellen. Een hiervan, Nike, werkt bijvoorbeeld aan een bredere samenwerking met textiel producenten en een ecologisch productiesysteem.

Om de industrie te helpen heeft G-Star alle delen van zijn duurzame denim 'open source' gemaakt en zijn deze beschikbaar voor designers, leveranciers, en kledingbedrijven via het Cradle to Cradle Products Innovation Institute's Fashion Positive Materials Library

Het bedrijf zegt: "Door deze informatie te delen kan ieder denim bedrijf ter wereld G-Star's milieuvriendelijke methodes volgen om denim te maken, zonder enig risico voor mensen en voor de planeet."

Bron: Bio Journaal