Restez au courant de Bionews

'Plastic Attack' uitgevoerd in 100 Vlaamse supermarkten

In meer dan 100 supermarkten in 27 steden hebben milieuorganisaties zaterdag een "plastic attack" georganiseerd. Klanten konden er hun inkopen uitpakken aan de kassa en het plastic afval achterlaten. "We willen in eerste instantie de supermarkten sensibiliseren", zegt medeorganisator Vanessa Debruyne. "We zijn niet tegen kunststof, maar de helft van alle plastic gebruiken we niet langer dan 20 minuten, hoewel dat materiaal honderden jaren kan meegaan." Carrefour laat alvast weten dat het ernaar streeft om tegen 2020 alle verpakkingen bio-afbreekbaar of recycleerbaar te hebben.

Bijna twee maanden nadat in Brussel een eerste ‘Plastic Attack’ heeft plaatsgevonden, heeft ook Vlaanderen massaal deelgenomen aan deze actie. In meer dan 100 supermarkten verspreid over 27 steden hebben vrijwilligers van uiteenlopende milieu- en andere verenigingen zaterdag de actie in goede banen geleid. Die zorgden ervoor dat alle achtergelaten plasticverpakking verzameld werd. De achtergelaten afvalberg symboliseert het verpakkingsbeleid waartegen de "plastic attack" wordt georganiseerd. "In politieke kringen groeit de wil om statiegeld in te voeren, maar grote retailers houden dat initiatief tegen", klinkt het.

In Gent trokken zowat 150 vrijwilligers al dan niet verkleed naar supermarkten. Een groep van 100 muzikanten trok ook naar het Zuid. In Antwerpen concentreerde de actie zich op de supermarkten op het Sint-Jansplein. Daar werd gevraagd zoveel mogelijk beelden op sociale media te posten. In Oostende ging de actie gepaard met een opruimactie aan het strand. Ook in de gemeenten Brussel, Hasselt, Eeklo, Leuven, Brugge, Mechelen, Aalst, Geel, Hamme, Ieper, Lokeren, Kortrijk, Tongeren, Oud-Turnhout, Tienen, Kasterlee, Dendermonde, Zwevegem, Lommel, Genk, Temse, Sint-Niklaas, Bornem, Landen en Hannut waren er acties.

Volgens muzikant Frederik Sioen die zich in Vlaanderen heeft opgeworpen als gezicht en spreekbuis van de actie, heeft ‘Plastic Attack’ een politieke boodschap. “Anders dan de campagne ‘Mei Plasticvrij’ die zich op de consument richtte, willen we met deze actie de politiek bereiken. We vragen maatregelen zoals statiegeld op drankverpakkingen, een verbod op plastic zakjes, bestek en bekers en inspanningen van de handel om overbodige verpakkingen te schrappen. Komt er geen gehoor dan overwegen we een boel bijeen gespaard afval in de Wetstraat te dumpen.”

Vanuit winkelketen Albert Heijn kwam er uitnodiging voor een gesprek met de actievoerders. Carrefour laat via Twitter dan weer weten dat het nu al het grootste assortiment in bulk heeft in Vlaanderen en dat het tegen 2020 alle verpakkingen van haar producten bio-afbreekbaar of recycleerbaar wil hebben.

Bron: Vilt