Restez au courant de Bionews

Coöperatie 'Biomilk.be' en Delhaize samen voor Belgische biomelk

Biomilk.be, de Belgische coöperatie van biologische melkveehouders, heeft een overeenkomst met Delhaize afgesloten. Zij leveren vanaf nu de biomelk voor het huismerk van Delhaize. Klanten krijgen gegarandeerde Belgische melk, de bioboeren een faire vergoeding voor hun werk.

Vanaf 1 juli zullen er acht 100% Belgische, biologische zuivelproducten onder het huismerk 'Delhaize Bio' in de rekken te vinden zijn. 

Marjan Decoster, ketenmanager zuivel bij Delhaize, legde aan vakblad Landbouwleven uit waarom de supermarktketen hier op inzet: “Klanten maken meer en meer bewuste keuzes wanneer het om voeding gaat. Delhaize is pionier geweest in het bio-assortiment en vertegenwoordigt in de retail een van de grootste volumes van bioproducten. Het ligt dan ook voor de hand dat we die positie willen verstevigen en ons aanbod uitbreiden”.

Vorige week stuurde de supermarkt nog een persbericht uit waarin ze melden dat hun verkoop van bioproducten in 2017 met 10% is gestegen. Voor vegetarische producten is dat zelfs een stijging van 15%. De producten zullen in alle eigen supermarkten in België en Luxemburg verkocht worden. De zelfstandige winkels kiezen zelf welke producten ze aanbieden, maar ook daar verwachten ze veel interesse. In de 37 Belgische vestigingen van zusterbedrijf Albert Heijn zal het gamma voorlopig niet te vinden zijn.

FAIRE VERLONING
Frank Van Den Steen, voorzitter van Biomilk.be, zegt aan Landbouwleven dat er een eerlijke prijs voor de boer is verbonden aan de samenwerking. De prijs wordt gebaseerd op een berekeningsmodel dat aan de melkproducent een kostendekkende melkprijs garandeert. Onder kostendekkend wordt verstaan dat de bedrijven, lid van Biomilk.be, zich een goede dagelijkse werking kunnen veroorloven, hun werkkrachten een waardig loon kunnen uitbetalen en dat er investeringen kunnen gebeuren om de bedrijven performant en toekomstgericht te houden.

GEZICHT VAN DE BOER
De directe verbinding met de consument was voor de coöperatie Biomilk.be een belangrijke motivatie om mee in dit project te stappen. De melkveehouders engageren zich persoonlijk bij het ondersteunen van de verkoop. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze met buren-klanten in dialoog gaan in de plaatselijke supermarkt, of hun bedrijf openstellen voor bezoeken georganiseerd door de supermarktketen. Frank Van Den Steen: “We bereiken de consumenten die gewoonlijk naar de supermarkt trekken voor hun inkopen. Het laat ons toe om naamsbekendheid te verwerven. Delhaize is sterk verankerd in de Belgische markt.”

Alle consumentenverpakkingen zullen op de zijkant ook het logo van Biomilk.be dragen, waardoor de klant onmiddellijk de link kan leggen.

Bron: Landbouwleven