Blijf op de hoogte van Bionews

Act for Food van Carrefour

Het is hoog tijd: we moeten concreet actie ondernemen om beter te eten, vindt Carrefour. De winkelketen heeft daarom 'Act For Food' gelanceerd: een hele reeks initiatieven die onze gezondheid maar ook die van onze planeet ten goede komen. Van de promotie van biovoeding tot meer lokale producten en minder verspilling. Hieronder een overzicht.

ACTIE 1

HET GOEDKOOPSTE BIOMERK IN BELGIË AANBIEDEN*

Met het merk Carrefour BIO engageert Carrefour zich in om bio voor iedereen toegankelijk te maken, met respect voor alle spelers van de keten.

ACTIE 2

100 OMSTREDEN ADDITIEVEN VERBIEDEN UIT ALLE CARREFOUR PRODUCTEN

Door meer dan 100 omstreden additieven uit de Carrefour producten te bannen, wil Carrefour iedereen toegang geven tot kwaliteitsvoeding, in alle vertrouwen.

ACTIE 3

GARANDEREN DAT ALLE CARREFOUR-PRODUCTEN VRIJ ZIJN VAN GGO’S*

Om de planeet te respecteren en kwaliteitsvol voedsel te garanderen, eist Carrefour van haar leveranciers dat ze ggo's bannen uit alle producten die onder het merk Carrefour worden verkocht.

ACTIE 4

VOORKEUR GEVEN AAN PRODUCTEN VAN BELGISCHE OORSPRONG

Carrefour geeft voorrang aan Belgische producenten om zo onze lokale economie te ondersteunen, de impact op het milieu te verminderen en kwaliteitsproducten te garanderen.

ACTIE 5

SPECIFIEKE ONDERSTEUNING BIEDEN AAN KLEINE, LOKALE PRODUCENTEN

728 lokale producenten genieten vandaag al van bijzondere toegangsvoorwaarden en een specifieke plaats in onze winkels.

ACTIE 6

PARTNERSHIPS OPZETTEN MET RESPECT VOOR LANDBOUWER, PRODUCT EN LEEFMILIEU VIA DE KWALITEITSKETEN CARREFOUR

We hebben de Kwaliteitsketens Carrefour opgericht zodat u kunt profiteren van verse kwaliteitsproducten die voortkomen uit duurzame partnerships en de beste lokale landbouw-knowhow.

ACTIE 7

50 BELGISCHE BOERDERIJEN HELPEN OMSCHAKELEN NAAR BIOTEELT

Dankzij hun bijdrage aan de ontwikkeling van de Belgische biologische landbouw, wil Carrefour het aanbod van Belgische bio producten uitbreiden om zo meer mensen toegang te geven tot gezondere producten.

ACTIE 8

HET GEBRUIK VAN PESTICIDEN VERMINDEREN VOOR DE KWALITEITSKETEN CARREFOUR

Carrefour promoot agro-ecologie om het gebruik van pesticiden zoveel mogelijk te beperken en zo het ecosysteem weer in evenwicht te brengen en de biodiversiteit te versterken.

 

ACTIE 9

ACTIEF STRIJDEN TEGEN PLASTIC

Carrefour verbindt zich ertoe om plastic producten voor eenmalig gebruik op lange termijn te bannen en alle milieuvriendelijkere alternatieven te promoten.

ACTIE 10

DE VERKOOP VAN BEDREIGDE VISSOORTEN VERBIEDEN EN DUURZAME VISVANGST ONDERSTEUNEN

Carrefour zet zich in voor het behoud van de natuurlijke rijkdommen van de zee zodat ook onze kinderen en kleinkinderen nog toegang zullen hebben tot een gevarieerde voeding.

ACTIE 11

DE VERPAKKING VAN ONZE PRODUCTEN VERMINDEREN

Carrefour wil zijn impact op het milieu verminderen door de verpakking van zijn 11.000 huismerkproducten te verminderen en het recycleren van materialen aan te moedigen.

ACTIE 12

ALLE NIET-NATUURLIJKE AROMA’S EN KLEURSTOFFEN SCHRAPPEN UIT DE CARREFOUR KIDS- EN CARREFOUR BABY-PRODUCTEN.

Om kinderen een kwaliteitsvoeding te garanderen, bant Carrefour alle niet-natuurlijke aroma’s en kleurstoffen uit alle voedingsproducten van zijn merken Carrefour Kids en Carrefour Baby.

ACTIE 13

STRIJDEN TEGEN ANTIBIOTICA

Door het preventieve gebruik van antibiotica in de Kwaliteitsketen Carrefour te verbieden, waakt Carrefour over het welzijn van onze toekomstige generaties.

ACTIE 14

TEGEN 2025 EVOLUEREN NAAR 100% RECYCLEERBARE VERPAKKINGEN

Carrefour zet zich in voor de bescherming van het milieu en mikt voor haar huismerk op het 100 % recycleerbaar of composteerbaar maken van al haar verpakkingen.

ACTIE 15 

DE VERSHEID EN SMAAK VAN ONZE GROENTEN EN FRUIT GARANDEREN

Carrefour garandeert de versheid en de smaak van haar groenten en fruit door haar producenten en producten te selecteren op basis van zeer strenge criteria en door constante en regelmatige kwaliteitscontroles uit te voeren in alle fases tot in de afdeling.

ACTIE 16

DE TRACEERBAARHEID VAN DE PRODUCTEN VAN DE KWALITEITSKETEN CARREFOUR GARANDEREN

Elke schakel in de Kwaliteitsketen Carrefour gecontroleerd en getraceerd om de voedselveiligheid te garanderen.

ACTIE 17

DE VERSE PATISSERIE VAN CARREFOUR WORDT GEMAAKT VAN 100 % FAIRTRADE CACAO

Carrefour engageert zich al enkele jaren voor eerlijke handel. Daarom gebruikt ze chocolade uit het "Fairtrade Cocoa Program" in al haar verse patisserie.

ACTIE 18

HET ZOUTGEHALTE IN ONZE CARREFOUR-PRODUCTEN VERLAGEN: 25 % MINDER ZOUT IN BIJNA AL ONZE BRODEN

Carrefour verlaagt het zoutgehalte van haar producten door zout te vervangen door een natuurlijk alternatief. Minder zout, zonder aan de smaak te raken.

ACTIE 19

DE BLOCKCHAIN ONTWIKKELEN OM EEN TRANSPARANTE HERKOMST VAN DE PRODUCTEN VAN DE KWALITEITSKETEN CARREFOUR TE VERZEKEREN

Carrefour is de eerste retailer in België die de blockchain-technologie toepast, waardoor consumenten in alle transparantie de oorsprong van de producten van de Kwaliteitsketen Carrefour kunnen terugvinden.

Bron: Carrefour