Blijf op de hoogte van Bionews

Biobrouwerij Jessenhofke ziet mooie toekomst voor biologische voeding

In de Jessenhofstraat in Kuringen vloeit er al dertien jaar lang biobier uit de brouwketels. De naam van de locatie verklaart meteen waar brouwer Gert Jordens de naam van brouwerij Jessenhofke vandaan gehaald heeft. Gert besloot bij aanvang enkel biologische bieren te brouwen, een welbewuste keuze die gebaseerd is op zijn ideologische standpunten.

Wat was voor u de trigger om als duurzaam bedrijf aan de slag te gaan? Wat heeft u over de streep getrokken?

“Al van kind af aan genoot ik van het werken in de moestuin samen met mijn grootvader. Hij vertelde steeds gepassioneerd over het gebruik van kruiden. Zelf hebben we steeds kunnen ervaren dat biologisch voedsel smaakvoller is.”

Waarin komt uw duurzame aanpak tot uiting?

“Overtuigd dat we met de beschikbare grondstoffen spaarzaam moeten omgaan, ontwikkelden we een cradle to cradle bier dat het tarwezetmeelhoudend spoelwater van de seitanmakerij Maya gebuikt als brouwwater. Ook hebben we een afspraak met onze distributeurs dat indien zij bij ons in de buurt passeren na het leveren van de klanten het ecologischer is dat zij de bestelling komen ophalen in plaats van dat wij deze bij hun zelf leveren. Indien er dan toch een verplaatsing moet gebeuren, bekijken we de meest ecologische oplossing: zonder goederen het openbaar vervoer, kleine hoeveelheden met de CNG- of LPG-wagen, steeds in combinatie met andere plaatsbezoeken in de buurt en als het niet anders kan met een grotere vrachtcombinatie waar we verschillende leveringen/ophalingen bij klanten en leveranciers combineren.”

Op welke realisaties op het vlak van duurzaamheid en/of maatschappelijk ondernemen bent u het meest trots en waarom?

“Wij hebben steeds co-creaties nagestreefd met onze klanten, al dan niet in combinatie met lancering van producten onder eigen naam. Ook het zo kort mogelijk produceren bij de eindklant is altijd een duurzame beslissing geweest.”

Wat zijn volgens u de meest geslaagde duurzame acties van andere bedrijven en waarom?

“Het kopiëren van onze manier van werken streelt ons ego, we delen daarom graag onze kennis tijdens rondleidingen, lesdagen en seminaries.”

Is er volgens u nog een toekomst voor bedrijven die niet met duurzaamheid bezig zijn? Waarom (niet)?

“Onze overtuiging is dat we naar een biologische voedingsmarkt gaan evolueren en dat industriële bedrijven minder en minder geaccepteerd zullen worden door bewuste consumenten.”

Welke tips kan u geven aan bedrijven en ondernemers die wel interesse hebben in duurzaamheid, maar de sprong nog niet gewaagd hebben?

“Er is geen reden om te wachten, de markt van duurzame consumenten groeit sneller dan gemiddeld!”

Probeert u collega-ondernemers ervan te overtuigen om duurzamer te werken?

“We proberen steeds ‘zieljtes’ te winnen bij al onze activiteiten en presentaties, we noemen dit figuurlijk onderdompelen in het jessenhofke-bad.”

Bron: www.gezondverstandig.be