Blijf op de hoogte van Bionews

De Paddestoel:"Wij willen het veggieburgermerk van België worden"

Het Belgisch bedrijf achter de labels 'de Paddestoel' en ‘The Bio Veggie Company' wil bio en veggie toegankelijk maken voor iedereen. Zaakvoerster Delphine Van Goethem heeft de ambitie om het veggieburgermerk van België te worden. "We willen dat merk zijn waaraan jij spontaan denkt als je een veggieburger koopt."

Van mode naar veggie 

De Paddestoel begon reeds in 1988 met het produceren van biologische en vegetarische burgers in de eigen keuken. Ze zijn met recht en reden pionier te noemen, want drie decennia later is het bedrijf uitgegroeid tot een vaste waarde in bio & veggie. In 2014 nam Delphine Van Goethem het bedrijf over, samen met twee stille vennoten. Elke dag bereiden ze in Temse zo'n 12 verschillende soorten verse kroketten, burgers en nuggets, bijvoorbeeld de spinazieburger of de kroketjes van linzen. 

“Ik kom eigenlijk uit de modewereld. Na de geboorte van mijn eerste zoon was ik het vele reizen beu en zocht naar een uitdaging dichter bij huis. Daarnaast had ik als voorwaarde dat het een bedrijf moest zijn dat eigen producten maakt. Zo kwam ik uit bij De Paddestoel.”

Veggie voor breder publiek

Uit iVOX-onderzoek (2018) blijkt dat 40% van de Belgen van plan is om in de toekomst minder vlees en vis te eten. Maar liefst 16% van de Belgen eet regelmatig vegetarisch. Ook deze occasionele vegetariërs willen ze tonen dat vegetarisch eten lekker en toegankelijk is en dat je niet hoeft in te boeten aan smaak of variatie. 

Naast De Paddestoel stampte Delphine daarom ook een tweede merk 'The Bio Veggie Company' uit de grond. Waar de producten van De Paddestoel te vinden zijn in de gespecialiseerde biowinkels, ligt het assortiment van The Bio Veggie Company intussen in de rekken bij de supermarkten zoals Bio Planet, Okay en Carrefour Market.

Bewust bio

Delphine is een ambitieuze ondernemer: “ik ben voortdurend op zoek naar hoe we het nog beter kunnen doen. Op vijf jaar tijd slaagde ik erin om de productie met 80% te laten stijgen en zette ik ook het zusterbedrijf The Bio Veggie Company op de kaart. Daarnaast heb ik ingezet op kwaliteit en de nodige certificaten behaald. De afgelopen jaren hebben we ook geïnvesteerd in extra ruimtes en machines met een bedrijfshal van 500 m², een koeltunnel en een verpakkingslijn.”

Delphine kwam uit een andere sector en dus is de vraag of ze bewust voor bio koos. “Ik ben de afgelopen jaren helemaal overtuigd geraakt van de noodzaak van natuurlijk en pure producten. De consument wordt steeds bewuster en vraagt daar dus ook om. We krijgen van de supermarkten wel eens de vraag om ook gangbare producten te maken, maar de Paddestoel blijft 100 procent biologisch.”

Steeds beter doen

Omdat ze grote volumes nodig hebben en dagelijks verse burgers maken is het werken met lokale leveranciers nog een uitdaging, maar ze beperken wel zoveel mogelijk het transport door aankopen te centraliseren. Er zijn nog meer vlakken waarop ze duurzaam werken. Voedselverspilling proberen ze te vermijden door producten die de kwaliteitstest niet doorstaan te schenken aan de Schenkingsbeurs. “Daarnaast hebben we ook onze recyclageprocedure verder uitgebreid. Het voedingsafval gaat naar een biogasinstallatie. We zijn ook op zoek naar een duurzamere verpakking, al blijft dat een uitdaging.”

Ook voor dit jaar blijft de ambitie groot. “Ons doel is om nog sterker vertegenwoordigd te zijn in de supermarkt. Voorlopig is er nog geen specifiek merk waaraan je denkt als je een veggieburger wil kopen. Wij willen dat merk worden. En wie weet komt er nog een nieuwe burger bij.”

Bron: vakblad Bio Actief 45

Foto: Sophie Nuytten - Bioforum Vlaanderen