Ecover: "Belgische huishoudens kiezen meer milieubewust"

Ondanks dalende markt in 2013 groeide het marktaandeel van Ecover met 10%.

 

 

De Belgische huishoudens kozen in 2013 opvallend meer voor ecologische producten, dat blijkt uit de marktcijfers van was- en reinigingsmiddelenproducent Ecover. Ondanks een krimp van van de markt van huishoudelijke schoonmaakproducten met -1,9% zag Ecover zijn omzet met maar liefst 6,4% groeien. Ecover stelt vast dat de Belg steeds vaker kiest voor de ecologische opties wanneer het gaat om schoonmaakproducten.

“Er is een duidelijke mentaliteitswijziging bezig”, zegt Rudy De Vis, Country Manager bij Ecover. “Binnen een dalende markt koos men afgelopen jaar opmerkelijk meer voor schoonmaakproducten met een minimale impact op het leefmilieu. Een ontwikkeling die wij erg toejuichen. We stellen vast dat het milieu steeds hoger in het prioriteitenlijstje van de Belg staat.”

Het algemeen marktaandeel van Ecover binnen wassen en reinigen groeide in 2013 met 10%. Binnen de verschillende segmenten van de housekeeping markt overtreft de groei van Ecover telkens de markt, met spectaculaire evoluties tot meer dan 15% (zie grafiek). De oorzaken van de daling in de markt ligt bij de aanhoudende crisis, de toegenomen promotionele druk en de toename van private labels in de verkoop.

Ecover doet het ook opvallend goed in het segment handafwasmiddelen. Onderzoek wijst uit dat inmiddels meer dan één miljoen Belgen de vaat doet zonder onnodige schadelijke stoffen. Belgen staan duidelijk open voor duurzaam afwassen: behalve de omzetstijging binnen handafwasproducten kent ook het vaatwasassortiment van Ecover een stijgende verkoop van maar liefst 15,5% in 2013. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen.

Ecover marktgrafiek