Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid

Lidl België heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen. Tegen 2020 wil het bedrijf bij de top retailers horen inzake verantwoord ondernemen, ook in de relaties met de handelspartners. 

Koploper

De lat ligt hoog, stelt Boudewijn van den Brand, CEO Lidl België en Luxemburg. “We willen een duurzame smart discounter zijn, met een positieve impact op medewerkers, klanten en maatschappij. Ons duurzaamheidsbeleid voeren wij onder de vlag ‘Op weg naar morgen’ en focust op vijf pijlers: ons assortiment, onze medewerkers, het milieu, de maatschappij en onze businesspartners.” Die vijf pijlers werden door Lidl vastgelegd op internationaal niveau, maar de invulling ervan gebeurt lokaal. Op dit vlak behoort Lidl België tot de koplopers binnen de groep. 

Met de verduurzaming van het assortiment bijvoorbeeld is de retailer al een tijdje bezig. “We streven voor elk product dat we aanbieden naar de meest duurzame oplossing. Dit betekent dat we vanaf nu elk product effectief onder de loep nemen om alle duurzaamheidsopties te bekijken”, zegt marketing- en inkoopdirecteur Jeroen Bal.

Lokale producten

Jaarlijks moet de omzet van duurzame producten bij Lidl met 10% stijgen. Hierbij gaat het om producten met labels als bio, eco, MSC, ASC of Rainforest Alliance. Ook de totale omzet van regionale en lokale producten moet jaarlijks met 10% omhoog. Verder streeft de retailer naar 100% duurzaam gecertificeerde palmolie en de totale eliminatie van gevaarlijke chemicaliën uit de productieketen van textiel. 

Lidl denkt ook aan onze gezondheid: 20% minder toegevoegde zout en suiker tegen 2025, in vergelijking met 2015.  “Voor suikerreducties focussen we ons op voedingsmiddelen die populair zijn bij kinderen. Voor de zoutconcentraties focussen we ons op de productcategorieën die worden geconsumeerd op regelmatige basis en die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de dagelijkse zoutinname”, zegt Philippe Weiler, hoofd CSR.

“Werk moet leuk zijn”

Tegen 2020 wil Lidl de beste werkgever zijn binnen de Belgische retailsector. De retailer ambieert de eerste plaats in de ‘Great Place To Work’ competitie. “Onze meer dan 7.000 medewerkers moeten elke dag opnieuw zorgen voor een glimlach bij onze klanten. Ik vind dit persoonlijk zeer belangrijk”, benadrukt Boudewijn van den Brand. “Ik geloof sterk dat we enkel succesvol kunnen zijn als onze medewerkers tevreden zijn. Werk moet leuk zijn!”

 

Inzake milieu zal tegen 2020 12,5% van Lidl’s elektriciteitsverbruik afkomstig zijn van eigen geproduceerde hernieuwbare elektriciteit. Vanaf 2017 voldoet elk nieuw te bouwen distributiecentrum en filiaal aan de BREEAM-standaard voor duurzame gebouwen. Ook gaat Lidl 95% van alle afvalstromen selectief inzamelen. 

Duurzame handelsrelaties

De discounter wil een goede buur zijn en kijkt naar de rol en de impact die elke winkel heeft op lokaal niveau. Om de voedselverliezen met 25% te verminderen zullen de winkels nauwer samenwerken met lokale organisaties. Ook zal elke regio een lokale samenwerking aangaan met een aantal organisaties rond gezonde voeding.

Tot slot kiest Lidl bewust en waar mogelijk voor langetermijnrelaties met handelspartners. Een onafhankelijk auditingplatform zal de prestaties van businesspartners op gebied van duurzaamheid opvolgen en ondersteunen. Tegen 2018 worden duurzaamheidscriteria geïntegreerd in de aankoopprocedures over alle departementen heen.

Om dat laatste punt te illustreren, presenteerde Lidl zijn nieuwe duurzaamheidsbeleid bij tomatenteler Rotom in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Die levert 92% van zijn productie aan de keten: ongeveer 11 miljoen kilogram in België en nog eens 11 miljoen kilogram aan andere Europese landen. En dat sinds de Belgische start van Lidl in 1998. Het toont aan hoe partners samen met Lidl kunnen groeien, nationaal en internationaal. Rotom is bovendien een erg duurzaam bedrijf dat zijn eigen groene elektriciteit opwekt en dat uitsluitend werkt met gerecupereerd regenwater, zodat de waterfactuur nul euro bedraagt. Een bewijs dat duurzaamheid en kostenreductie hand in hand gaan. 

 

Bron: Retail Detail