Blijf op de hoogte van Bionews

Greenpeace komt in actie tegen kinderworst

Vroeger was het Samsonworst, vandaag zijn er allerhande vleeswaren met K3, Plop, de Smurfen en meer. Ongepast, vindt Greenpeace, dat oproept om het vleesbeleg voor kinderen te vervangen door een plantaardig alternatief.

"Kan de gezondheid schaden"

Milieuorganisatie Greenpeace analyseerde zes vleeswaren die zich met populaire televisiefiguurtjes tot kinderen richten, zoals de hespenworst met Samson, kipfilet van K3, gevogelteworst met Maya de Bij, gevogelteworst met Plop, ham met de Smurfen en ook de knackworstjes met de Smurfen op. De charcuterie is schadelijk voor de gezondheid van kinderen, klinkt het verdict: “Er blijkt nauwelijks een verschil tussen bewerkt vlees dat zich met populaire figuurtjes naar onze kinderen richt en andere charcuterie in de supermarkt: ook hierin vinden we een hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten en fosfaten terug.”

Zeker voor kinderen houdt dat risico’s in, aldus Sebastien Snoeck van Greenpeace, want “bewerkt vlees staat buiten de voedingsdriehoek, in de rode restgroep met vette en gesuikerde producten. Het kan bij overconsumptie de gezondheid schaden. Dat geldt nog meer voor kinderen, die een ander metabolisme hebben. Hun aanbevolen dagelijkse dosis zout bijvoorbeeld ligt aanzienlijk lager dan bij volwassenen.”

Kinderen eten te veel vlees

Ook wijst Greenpeace op de negatieve impact van vleesconsumptie op ons klimaat en het milieu. De organisatie roept de bedrijven achter de kindercharcuterie, meer bepaald Studio 100 en IMPS (het productiehuis achter de Smurfen), daarom op om hun merknamen voortaan alleen nog aan gezonde alternatieven, zoals plantaardig broodbeleg, te koppelen.

IMPS heeft alvast gereageerd dat het geen smurfenvlees meer verkoopt. Kinderen zouden vandaag in België nog te veel vlees eten: volgens het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) ligt de gemiddelde wekelijkse consumptie van vleesbereidingen bij kinderen tot 13 jaar boven de aanbevolen hoeveelheid.

 

Bron: Retail Detail