Blijf op de hoogte van Bionews

Mooie kansen voor de verkoop van vlees in Franse biowinkels

Volgens een marktstudie ontwikkelt het aanbod biologisch vlees zich goed in de Franse biospeciaalzaken maar liggen er nog heel wat kansen. Dat bleek tijdens een debat georganiseerd door de Franse vakvereniging voor biobedrijven Synabio.

Uit een steekproef van studiebureau Ecozept bij 115 Franse biowinkels blijkt dat 77% van de biospeciaalzaken een aanbod biovlees hebben. Ter vergelijking: tien jaar geleden lag het cijfer nog maar rond 25%. Bij 90 procent van de biowinkels die vlees aanbieden gaat het om een voorverpakt aanbod, bij 9% is er een versslagerij in de zaak.

Dat de biospeciaalzaken achteroplopen qua vleesverkoop blijkt uit een aantal cijfers: 18% van het Franse biovlees wordt in biospeciaalzaken verkocht, terwijl in totaal 36% van de Franse biovoeding in biowinkels verkocht wordt. En minder dan 1 op tien van de consumenten koopt zijn vlees in de Franse biowinkels.

Waar loopt het dan mank? Men stelt vast dat biovlees te vaak als een noodaanbod  aanzien wordt en dat het niet tot de prioriteiten behoort. Tijdens het debat bleek ook dat een strategie voor de ontwikkeling van het biovlees vaak ontbreekt. Vooral de hoge prijszetting en de bederfbaarheid van het vlees weerhouden uitbaters er van om dit aanbod te ontwikkelen. Het risico op een gebrekkige rotatie en onverkochte overschotten en ook het gebrek aan warenkennis weerhouden de uitbaters van extra inspanningen.

Desondanks stijgt de verkoop en blijkt uit een studie dat er voor biovlees de komende jaren een groei van ongeveer 60 procent verwacht wordt.  Tijdens het debat opperde men ook dat biowinkels bij uitstek de kans hebben om lokaal kwalitatief vlees aan te bieden waarbij er ook persoonlijk uitwisseling is met de boeren. En een geslaagde investering in een biologische slagerij betekent vaak een enorme omzetstijging en een imagoversterking voor de biowinkel. De studie leerde nog dat 5 à 10% overweegt om de komende drie jaar te investeren in een bioslagerij.