Blijf op de hoogte van Bionews

Kwaliteitsvolle olijfolie herken je door te proeven

7 à 8 euro; dat is het bedrag dat de meeste mensen ongeveer vijl hebben voor een fles olijfolie. Duurdere en exclusieve oliën moeten zich bij de modale consument vooral bewijzen via exclusieve verpakkingen, een sterk verhaal of andere verborgen verleiders. Dat komt omdat we in West-Europa – in tegenstelling tot het Zuid- Europa – niet van de olijfolie proeven…

Weten is eten
De biowinkel zou hier verandering in kunnen brengen. Bijzondere en duurdere oliën krijgen te weinig aandacht omdat ze te weinig geproefd worden. Olijfolie wordt gebruikt om te bakken en te braden of om op een eerder onzorgvuldige manier salades aan te maken.
Dit geldt voor landen en streken waar de olie geen deel uitmaakt van de oorspronkelijke eetcultuur. In de mediterrane landen is het vanzelfsprekend om ze net als wijn te proeven om de kwaliteit te kunnen beoordelen.

Proefsessies in de winkel
Als we de consumenten zover kunnen krijgen hen te laten proeven en evalueren, zal het betere aanbod niet alleen meer aandacht krijgen maar ook beter verkopen. Wie eenmaal begint te proeven en de verrassende smaken en geuren ontdekt van goede olijfolie, voelt zijn appreciatie voor het goedje immens groeien. En de winkel vaart er eveneens wel bij gezien de marges op deze duurdere olijfoliën. Proefsessies zijn in elk geval het uitproberen waard.