Blijf op de hoogte van Bionews

BEES coop: crowdfundingcampagne

 

 Meer en meer consumenten hebben genoeg van de geur- en kleurloze oververpakte producten uit de supermarkt. Om producten te kopen die mens en natuur respecteren is het moeilijk om de traditionele distributiesector te vertrouwen. Een groep burgers heeft besloten om zelf een nieuw supermarktmodel uit de grond te stampen.

Een supermarkt die gezonde producten aanbiedt, vol smaak, goed voor mens en milieu en aan een aanvaardbare prijs? Dat is de uitdaging van BEES coop. Om dit doel te bereiken heeft deze groep burgers besloten een crowdfundingcampagne te starten. BEES coop is een groep van 80 actieve leden, jong en minder jong. Zij wensen een supermarkt zonder winstoogmerk te openen waar de klanten eveneens eigenaar en werknemer zijn. Om hun project in Schaarbeek te lanceren zijn ze met een crowdfundingcampagne begonnen ter waarde van 18.000 euro op het platform KissKissBankBank.

Dit soort supermarkt bestaat al in New York sinds 1973, een andere zal haar deuren openen in Parijs in 2016. Hun doel is om terug controle te verwerven over wat we consumeren. Ze willen geen producten verbieden die niet biologisch of lokaal geproduceerd zijn maar klanten moeten duidelijke informatie krijgen over wat ze kopen.

Een eerlijke prijs dankzij de inzet van de klanten

Om de kosten van de supermarkt te beperken en de producenten een eerlijke prijs te betalen stelt het model voor om de klanten 3 uur per maand te laten werken in de supermarkt. De bestellingen, het beheer van de leveringen, het in de rekken plaatsen van de producten, de kassa, … alle taken zullen worden uitgevoerd door de leden. De winst van de supermarkt zal opnieuw in het project worden geïnvesteerd. De 15000 leden van de Park Slope Food Coop, de grootste New Yorkse coöperatieve, schatten dat ze zo tussen de 20 en 40 % besparen op hun aankopen.

De supermarkt zal vanaf september 2016 voor iedereen openstaan op voorwaarde dat elke klant een aandeel koopt en deelneemt aan de coöperatieve. Het project wil zich verankeren in de multiculturele Schaarbeekse gemeenschapHet gamma aan producten en hun kostprijs zal worden aangepast aan de mensen uit de buurt stelt Martin Raucent, verantwoordelijke voor de sociale mix van het project.

Een crowdfunding vanaf september

Om het project te realiseren zal BEES coop een crowdfundingcampagne starten op het platform KissKissBankBank ter gelegenheid van de derde editie in de Hallen van Schaarbeek van Europe refresh salon voor het financieren van coöperatieve projecten. De campagne loopt tot 28 november. De 18.000 euro die zullen worden bijeengesprokkeld zullen worden gebruikt om het winkellokaal in te richten en om actoren te overtuigen in het project te investeren.

Meer weten?

De crowdfundingcampagne: www.kisskissbankbank.com
De nieuwe website: bees-coop.be

Een infodrink zal worden gehouden op 15 oktober om 19u in de Wijnheuvelenstraat 307 in Schaarbeek.